حزب الله سایبر صومعه‌سرا

انعکاس اخبار فرهنگی - مذهبی شهرستان صومعه‌سرا

حزب الله سایبر صومعه‌سرا

انعکاس اخبار فرهنگی - مذهبی شهرستان صومعه‌سرا

۷۴ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است


باری دیگر حال و هوای محرم از کوچه پس کوچه‌های شهرمان به مشام می‌رسد و همه رخت سیاه بر تن می‌کنندتا در سوگ سرور مظلومان جهان به عزاداری مشغول شوند.

مراسمات و سوگواری‌های اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام در هر نقطه از کشورمان به گونه‌ای برگزار می‌شود تا همگان به نحوی ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان دهند.

مراسمات ایام محرم و روز عاشورا در دهستان ضیابر به گونه‌ای خاص برگزار می‌شود به طوریکه از همان شب اول محرم بعد از نماز مغرب و عشاء، طبالان با نواختن طبل از بقعه سیدمحمد جان ضیابر به سمت مزار شهدای این منطقه حرکت و مردم را از آمدن این ماه با خبر می‌کنند.

بسیاری از مردمان این منطقه طبالان را همراهی می‌کنند که جلوه زیبایی از ارادت مردم را نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نشان می‌دهد و این مراسم به اتمام می‌رسد و مساجد شهر کار خود را با سخنرانی و مدیحه‌سرایی آغاز می‌کنند.

هیئت ذوالجناح ضیابر از همان روزهای ابتدایی محرم کار خود را آغاز و خاک را از وسایل تعزیه می‌زداید تا برای روز عاشورای حسینی آماده شوند تا ظلم روا داشته به امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفایش را به خوبی به نمایش درآورند.

اما عزاداری‌های سیدالشهدا علیه‌السلام در ضیابر از شب هفتم به اوج خود می‌رسد و هیئت ذوالجناح آماده محیا کردن شهر برای نمایش روز عاشوراست و در چند نقطه از ضیابر اقدام به برپایی خیمه می‌کنند.

در هیئت ذوالجناح بازیگران در حال تمرین نقش خود هستند و کودکان دور خیمه‌ها می‌چرخند تا بتوانند دکلمه‌های خود را در روز عاشورا به درستی بیان کنند.

دو روز مانده به عاشورا، ضیابر کاملا آکنده از جمعیت می‌شود و همه کسانی که مشتاق عاشورای این منطقه هستند، از هر شهری خود را می‌رسانند تا بتوانند حضور پررنگی در روز عاشورا داشته باشند.

خانه‌ها همه شلوغ است و فرزندان دور هم جمع می‌شوند و تدارک غذای ظهر عاشورا را با یکدیگر می‌بینند، در روز عاشورا در اکثر منازل به روی مهمانان باز است.

شب عاشورا آخرین دسته هیئت‌های ضیابر و روستاهای حومه که بیش از یک کیلومتر طول آن است از سمت بقعه به سمت میعادگاه عاشقان یعنی مزار شهدا با پای پیاده و سینه زنان حرکت می‌کنند.

بعد از اتمام این مراسم، مردمان به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند و هر کدام ازدسته‌ها با یک مداح به یک سوی ضیابر در حرکتند و در منازل افرادی که نذر دارند حضور می‌یابند و به مداحی می‌پردازند، که این دسته به «صبح عزا» معروف است و با سوز و ناله می خوانند «بگریید ای عزاداران، بُود صبح عزاداری» و صاحب خانه با شیر و خرما از مهمانان پذیرایی می‌کند. در واقع این نماد مردمی است که در روز عاشورا در کوفه بودند و نمی‌توانستند به حسین علیه‌السلام و یارانش ملحق شوند.

روز عاشورای حسینی در ضیابر

صبح روز عاشورا فرا می‌رسد و دوباره مردم با صدای طبل طبالان که از ساعت 8 خیابان‌های شهر را می‌گردند و به نواختن طبل می‌پردازند بیدار می‌شوند و خود را برای ظهر عاشورا مهیا می‌کنند.

در این روز از تمامی روستاهای این منطقه و اکثر شهرهای استان گیلان دسته‌جات مختلفی به سمت هیئت ذوالجناح و بقعه سیدمحمدجان ضیابر می‌اورند و هیئت طبلالان به رسم ادب چند دقیقه‌ای کلیه دستجات را همراهی می‌کند.

پیش از آغاز حرکت کاروان عاشورایی، چندتن از سپاهیان قرمزپوش ابن زیاد در میان خیابان‌ها و کوچه‌ها در بین مردم با اسب حرکت می‌کنند و در صورتی که ابن زیاد در جلوی آنها پیشرو است، یکی از سربازان با صدای بلند فریاد می‌زند ای مردم کوفه راه را باز کنید که امیر ابن زیاد وارد می‌شود.

ظهر عاشورا فرا می‌رسد و همزمان با صدای اذان ظهر هیئت ذوالجناح از مزار شهدا حرکت خود را آغاز می‌کند و افرادی که نقش یزیدیان را دارند به صورت نمادین دور مردمی که در حال اقامه نماز ظهر عاشورا هستند می‌چرخند و رجز می‌خوانند.

بعد از اقامه نماز، حرکت نمادین سیدالشهدا از مدینه به مکه و کربلا آغاز و حرکت اسرا از کربلا تا شام توسط هیئت ذوالجناح نمایش داده می‌شود و در پشت سر اسرا، کجاوه‌های زیبایی بر دوش مردم در حرکتند که کودکان نشسته در آن با آه و ناله با دسته‌ای از کاه بر سر خود می‌زنند و بلند می‌گویند: «بابا یا حسین، آقا یا حسین»و در جلوی این کاروان یک جمعیت انبوه بیش از 500 نفره که به نام کاروان «هل من ناصر ینصرنی» معروف است حرکت می‌کنند و ذوالجناح به همراه این کاروان تا منزل مرحوم رضوی راه را طی می‌کنند.

بعد از اتمام نمایش نمادین واقعه کربلا، مردمان ضیابر به استقبال مهمانان می‌آیند و آنها برای صرف ناهار دعوت می‌کنند، یکی از نکات قابل توجه در این دهستان این است که در اکثر خانه‌ها به روی مردم باز است و غذای نذری پخش می‌کنند.

وقتی که برنامه‌های ظهر عاشورا به اتمام رسید، شام غریبان فرا می‌رسد وشام غریبان ضیابر هم با دیگر شهرهای استان گیلان کاملاً متفاوت برگزار می‌شود. مردم در شام غریبان از جلوی مسجد آیت‌الله ضیابری با داشتن دسته کاهی به دست، بر سر خود می زنند و می‌خوانند "ای شیعیان امشب شام غریبان است، نعش حسین امشب اندر بیابان است".

وقتی به بقعه آقا سیدمحمد جان رسیدند، چند تن از مداحان این دهستان شروع به نوحه خوانی می‌کنند و مردم در عزای امام حسین علیه‌السلام به آه و ناله می‌پردازند.

با پایان روز عاشورا، از شب دوزادهم به مدت دو شب تعزیه‌ای در منزل مرحوم رضوی برپا می‌شود و از اذان مغرب به بعد طبالان مشغول به طبل زدن در این منزل هستند تا مردم را برای حضور در این مراسم دعوت کنند از طرفی 5 نفر ازجوانان در حالی که صورت‌های خود را پوشانده‌اند و پا برهنه هستند کوچه‌های این منطقه را می‌دوند و با صدای بلند می‌خوانند ما به دفن شهداء امده‌ایم... تا مردم با شنیدن صدای آنان آماده رفتن به تعزیه شوند.

جمعیت کثیری هر ساله برای تماشای این تعزیه در خانه مرحوم رضوی دور هم جمع می‌شوند تا این نمایش را از نزدیک ببینند.

تعزیه در شب اول، مربوط به جدال و جمال که انگشتر و کمربند امام حسین علیه‌السلام را به سرقت می‌برند به نمایش گذاشته می‌شود و در ادامه جوانانی که سر و صورت خود را پوشانده بودند با بیل و حصیر وارد صحنه می‌شوند و با خواندن ما به دفن شهداء آمده‌ایم تعزیه جمع‌آوری پیکر شهداء و دفن آن توسط امام سجاد علیه‌السلام و قوم بنی اسد را برای حاضران اجرا می‌کنند.

در شب دوم، تعزیه حضرت رقیه سلام الله علیها، همسر یزید و سخنرانی حضرت زینب سلام الله علیها در کاخ یزید برگزار می‌شودو اکثر مردم با در دست داشتن نان و خرما در این مراسم حضور می‌یابند و از حاضرین پذیرایی می‌کنند.

 


هر ساله میزبان بیش از 1000مهمان اباعبدالله علیه‌السلام هستم

جعفر سبحانی، یکی از پیرغلامان ضیابر اظهار کرد: بیش از 30 سال است که در روز عاشورا در منزل خود پخت می‌کند.

وی با بیان اینکه همه فرزندانش از روز ششم محرم برای آماده کردن پخت غذای نذری به منزلش می‌آیند، افزود: هر ساله پذیرای بیش از یک هزار نفر از مهمانان ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام در منزل هستم.

این پیرغلام که روزی مداح اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هم بود، گفت: تا چندین سال قبل دهه محرم را در مسجد آیت‌الله ضیابری به مداحی می‌پرداختم و به دلیل کهولت سن اکنون فقط در شب‌های عاشورا مداحی‌ می‌کنم.

سبحانی تصریح کرد: همان‌طور که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله فرمودند، شهادت حسین علیه‌السلام داغی بزرگ است که هیچ‌گاه سرد نمی‌شود و این چه شوری است که پس از گذشت یک هزار و ۳۷۶سال از واقعه عاشورا همچنان بوی عشق و شور می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: از ۷۵ سال پیش تاکنون و از زمانی که پنج، شش ساله بودم از عاشورای ضیابر خاطراتی به یاد دارم و امروز که بیش از هشتاد سال از عمرم می‌گذرد هر ساله عاشورای ضیابر شلوغتر از سال گذشته می‌شود و مردم ارادت بیشتری به سیدسالار شهیدان نشان می‌دهند.

این پیرغلام اهل بیت علیه‌السلام اظهار کرد: انسان در سال‌های متمادی عمر خود، احساسات متفاوتی دارد اما درباره امام حسین علیه‌السلام این موضوع متفاوت است احساسی که به اباعبدالله علیه‌السلام در دل‌ها وجود دارد هیچ‌گاه سرد نمی‌شود.

مراسم آئینی ضیابر به شماره ۴۶۱ در تاریخ ششم دی ماه ۱۳۹۰ در فهرست آثار معنوی کشور جای گرفته است.



http://telegram.me/hizbullahcyber

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۱۵:۱۷
مکتب الشهداء


حجت‌الاسلام اسماعیل صدیقی، امام جمعه صومعه‌سرا شب گذشته(29مهر) در تجمع عاشوراییان این شهرستان با تسلیت ایام سوگواری شهادت امام حسین علیه‌السلام و یاران با وفای ایشان اظهار کرد: مصیبت تشنگی امام حسین علیه‌السلام از همه اولیای خدا شدیدتر است.

 

وی با بیان اینکه حضرت جبرائیل برای همه اولیای خدا روضه تشنگی امام حسین علیه‌السلام را خوانده است، افزود: حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها فرمودند؛ هر هفته شب‌های جمعه در کربلا حضور پیدا می‌کنم و روضه تشنگی پسرم را می‌خوانم.

 

امام جمعه صومعه‌سرا گفت: امام حسین علیه‌السلام خود فرموده‌اند؛ شیعیان وقتی آب خنک می‌نوشند یاد لب تشنه من و یارانم باشند و سلام دهند.

 

حجت‌الاسلام صدیقی تصریح کرد: امام صادق علیه‌السلام فرمودند؛ هر کسی آب بخورد و به لب تشنه سید‌الشهدا علیه‌السلام بیفتد و بر وی سلام و بر قاتلانش لعن بفرستد، خداوند پنج حسنه به وی عنایت می‌کند.

 

وی خاطرنشان کرد: خداوند یکصد هزار حسنه در پرونده اعمال آن فرد ثبت، یکصد هزار گناه محو، یکصد هزار درجه به وی اضافه می‌کند و مانند کسی است که یکصد هزار بنده خدا را خریده و آزاد کرده و در قیامت شادمان محشور می‌گردد.

 

امام جمعه صومعه‌سرا با بیان اینکه مردم دو گونه در محشر حاضر می‌شوند، اظهار کرد: عده‌ای عبوس و غمگینند که پرونده اعمالشان رد شده و عده‌ای خرسندند که پرونده اعمالشان مورد قبول خداوند قرار گرفته است.

 

حجت‌الاسلام صدیقی افزود: کسانی که آب نوشیدند و بر لب تشنه امام حسین علیه‌السلام سلام فرستاده باشند در محشر قیامت شادمان هستند.

 

وی با بیان اینکه امام حسین علیه‌السلام بیش از اینکه تشنه آب باشد تشنه لبیک است، گفت: مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف هم با گذشت ۱۲۰۰ سال تشنه لبیک و یاری است و ما باید با معرفت و شناختی که در عزاداری‌های اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام پیدا می‌کنیم به یاری و کمک او بشتابیم.


امام جمعه صومعه‌سرا با بیان اینکه معرفت به اهل بیت علیه‌السلام بسیار مهم وحیاتی است و متاسفانه دشمن سعی دارد شناخت اهل بیت را از جوان ایرانی بگیرد، تصریح کرد: محرم ماه تحول شیعه است وهمگان سعی کنند بچه‌ها را ازکودکی با هیئت اشنا کنند تا نقشه‌های شوم دشمنان نقش برآب شود.



http://telegram.me/hizbullahcyber

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۱۵:۰۴
مکتب الشهداء


آیین متمرکز عزاداری و تجمع بزرگ عاشوراییان همزمان با هفتمین روز از ماه محرم و ایام شهادت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) و یاران باوفایش، در میدان بسیج صومعه‌سرا و خیابان شهید پورنصیری برگزار شد.


در این آیین، هزاران نفر از مردم عزادار صومعه‌سرا در قالب هیئات مذهبی با حضور در دسته‌جات سینه زنی در اندوه شهادت سالار شهیدان و یاران باوفایش به عزاداری پرداختند و در اندوه مصیبت وارد شده بر اهل بیت اشک ماتم ریختند.

در این آیین معنوی مداحان به مرثیه‌سرایی در راستای مصائبی که به سیدالشهدا و خاندان پاک ایشان شده بود پرداختند و مردم با لباس مشکی و سربند قرمز که منقش به لبیک یا حسین علیه السلام بود، بر سر و سینه خود زدند.


مردم همیشه در صحنه و ولایتمدار صومعه‌سرا همچون سال گذشته ارادت خود را به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) نشان دادند و به سینه زنی، نوحه خوانی و مرثیه سرایی پرداختند.


از جلوه‌های زیبای این مراسم حضور جوانان، نوجوانان و کودکانی بود که در کنار بزرگترها رخت سیاه برتن داشتند و با حضور در جمع مشتاقان اهل‎بیت(علیه‌السلام) به عزاداری مشغول بودند.


طنین لبیک یا حسین، لبیک یا زینب و ... از حنجره هر مرد و زن صومعه‌سرایی به آسمان می‌رفت و بوی معنویت و مذهب در این شهر به مشام می‌رسید.


این تجمع از ساعت 19 عصر (29مهر) آغاز شد و تا ساعت 22 ادامه داشت که به صورت زنده از شبکه باران و شبکه‌های سراسری پخش شد.


عزاداری مردم صومعه‌سرا تا پایان روز سوم امام حسین(علیه‌السلام) ادامه دارد و مردم این شهرستان با حضور در دسته‌جات عزاداری، ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت به ویژه شهدای دشت کربلا نشان می‌دهند.


در این مراسم حاج محمود یوسف‌زاده، حاج مهدی اخوان، حاج امین اسماعیل‌زاده، حاج سینا پورمحسن و کربلایی ابراهیم آذریان به نوحه‌خوانی و مرثیه سرایی پرداختند.

 

پایداری اسلام به برکت دو پرچم سرخ حسینی و سبز مهدوی

حجت‌الاسلام صدیقی، امام جمعه صومعه‌سرا در حاشیه این مراسم با تسلیت ایام سوگواری سیدسالار شهیدان  اظهار کرد: انتقال ارزش‌های دینی به نسل جوان و نوجوان جامعه و عرض ارادت به سید سالار شهیدان از جمله اهداف برگزاری اینگونه تجمعات است.

وی با بیان اینکه در اینگونه مراسمات روش درست عزاداری به نمایش در می‌آید و می‌تواند الگویی برای هیئات مذهبی باشد، افزود: وحدت، همدلی و همزبانی امت مسلمان در تجمع عاشوراییان به جهانیان نمایش داده می‌شود.

امام جمعه صومعه‌سرا گفت: اسلام به برکت دو پرچم سرخ حسینی و سبز مهدوی پایدار مانده و زمینه وحدت و همدلی در بین شیعیان را رقم زده است.

حجت‌الاسلام صدیقی با بیان اینکه دشمنان از شور حسینی مسلمانان در ایام محرم و صفر وحشت دارد، تصریح کرد: دشمنان اسلام درصددند از هر راهی برای خدشه وارد کردن به اسلام استفاده کنند و برگزاری اینگونه تجمعات سبب بر هم زدن نقشه‌های شوم آنها می‌شود.

 

ایران اسلامی طلایه دار مذهب مقدس تشیع است

فرزاد حسن‌پور، یکی از افراد حاضر در تجمع عاشوراییان این شهرستان ضمن تسلیت ایام شهادت ابا عبدالله‌الحسین(علیه‌السلام) و یاران باوفایشان خاطرنشان کرد: تجمع بزرگ عاشوراییان برای دومین سال پیاپی در این شهرستان برگزار می‌شود که مردم استقبال پرشوری از آن می‌کنند.


وی خواستار برگزاری بیشتر اینگونه مراسمات به صورت تجمیعی در صومعه‌سرا شد و افزود: همدلی مردم در اینگونه تجمعات بیش از این به رخ جهانیان کشیده می‌شود و دشمن نمی‌تواند در بین مسلمانان تفرقه بیندازد.


حسن‌پور با بیان اینکه ایران اسلامی طلایه دار مذهب مقدس تشیع است، گفت: تجمعات عاشوراییان سرور سالار شهیدان باید بیش از این در شهرستان صومعه‌سرا و بخش‌های مختلف آن مانند ضیابر، طاهرگوراب، گوراب زرمیخ و ... برگزار شود.

میترا سبحانی، یکی دیگر از افراد حاضر در این تجمع تصریح کرد: حضور افراد از طیف‌های مختلف در کنار یکدیگر که یکدل و یکرنگ برای برگزاری باشکوه مراسم عزاداری امام حسین(علیه‌السلام) گرد هم آمده‌اند یکی از جلوه‌های زیبای این تجمع است.


وی خاطرنشان کرد: تجمع عاشوراییان در هر شهرستان گام مثبتی در راستای ایجاد همبستگی بین جوانان عاشورایی سطح شهر است که سبب ارتقای بصیرت جوانان نسبت به فلسفه قیام عاشورا می‌شود.



http://telegram.me/hizbullahcyber

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۱۵:۰۰
مکتب الشهداء


علیرضا مهرگان، رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا با تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین(علیه‌السلام) اظهار کرد: نوحه‌خوانی، برگزاری آیین‌های سوگواری و مراسم‌های عزاداری صومعه‌سرا از میراث‌های فرهنگی نا‌ملموس هستند که نسل به نسل به صورت شفاهی به ما منتقل شده‌اند و هر نقطه از این شهرستان آیین‌های ویژه خود را دارد.

 

وی با بیان اینکه شهرستان صومعه‌سرا آیین‌های سوگواری و مراسم‌های عزاداری خاصی را به عنوان میراث فرهنگی نا‌ملموس این سرزمین در دل خود دارد، افزود: با معرفی این آیین‌های سوگواری به سطح کشور، زمینه‌ جذب گردشگران مذهبی به این دیار فراهم می‌شود.

 

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا با بیان اینکه صنعت گردشگری مذهبی می‌تواند به سوگواری ماه  محرم گره بخورد، گفت: معرفی این آیین‌ها به تمام کشور می‌تواند گردشگری مذهبی را رونق دهد.

 

مهرگان تصریح کرد: آیین‌های سوگواری ویژه هر یک از مناطق مانند تعزیه ذوالجناح روز عاشورای ضیابر، سوم امام حسین(علیه‌السلام) در طاهرگوراب و سایر آیین‌های سوگواری مانند روز اربعین و ... از جذابیت معنوی خاصی برخوردار هستند.

 

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین هدف گردشگری مذهبی کسب تجربه‌ای مذهبی است، خاطرنشان کرد: جاذبه‌های مذهبی از جمله زیارتگاه‌ها، اماکن مقدس و دیدن مراسم آئینی- مذهبی هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب می کنند.

 

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا با بیان اینکه مراسم عاشورای ضیابر ثبت معنوی میراث فرهنگی است، اظهار کرد: هرساله شاهد تعداد زیادی توریسم از داخل و خارج کشور به این نقطه از شهرستان هستیم.

 

مهرگان افزود: در این راستا هماهنگی‌های لازم به منظور بازدید یک تور مسافرتی از شهر اصفهان از مراسمات مذهبی صومعه‌سرا به انجام رسیده است.

 

وی با بیان اینکه درصدد پیگیری ثبت معنوی مراسم روز سوم امام حسین علیه‌السلام دهستان طاهرگوراب هستیم، گفت: با ثبت اینگونه آثار می‌توانیم در راستای حفظ و انتقال پیام قیام ارزشمند تاریخی روز عاشورا و انتقال آن به نسل‌های آینده گام برداریم.

 

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و مذهبی صومعه‌سرا تصریح کرد: آیین‌های مذهبی در برگیرنده معرفی میراث معنوی کشورمان بوده و چنانچه با برنامه‌ریزی و رعایت استانداردهای لازم صورت گیرد‌، جلوه بسیار خوبی را در میان اذهان عمومی و گردشگران خارجی دارد.




http://telegram.me/hizbullahcyber

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۴ ، ۲۱:۲۳
مکتب الشهداء


عزیز خادم شریف، رئیس اوقاف و امور خیریه صومعه‌سرا اظهار کرد: اوقاف به‌عنوان یکی از دستگاه‌های مجری در امر احیای سنت اهل‌بیت علیهم‌السلام نگاه ویژه‌ای به ماموریت‌ قرآنی خود دارد.

 

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت برپایی نماز اول وقت افزود: امام حسین علیه‌السلام شهید نماز و فریضه امر به معروف و نهی از منکر آن قدر به نماز و برپایی به موقع آن اهمیت می‌داد که حتی در سخت‌ترین شرایط در یوم عاشورا دست از برگزاری نماز جماعت بر نداشت.

 

رئیس اوقاف و امورخیریه صومعه‌سرا با بیان اینکه نماز ظهر تاسوعا و عاشورا در 13 بقعه متبرکه و امامزاده صومعه‌سرا برگزار می‌شود، گفت: همچنین در این دو روز تمام مساجد شهرستان نماز جماعت را با هدف ترویج نماز جماعت در روز تاسوعا و عاشورا اقامه می‌کنند.

 

خادم‌شریف تصریح کرد: در روز تاسوعا وعاشورا ابتدا آستان مقدس امامزادگان، میزبان خیل دسته‌جات و هیئات عزاداری خواهد بود و بعد از برگزاری عزاداری و روضه خوانی در سوگ سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه‌السلام و یاران و اصحاب با وفای ایشان، نماز جماعت ظهر عاشورا اقامه خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اقامه نماز ظهر و عصر روز تاسوعا و عاشورای حسینی در صحن آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه به صورت باشکوه و با حضور هیئت‌های عزاداری برگزار می‌گردد.

 

خادم شریف خاطرنشان کرد: از حسینیان و عزاداران انتظار می‌رود با متوقف کردن برنامه‌های عزاداری در لحظه برگزاری نماز جماعت ظهر تاسوعا و عاشورا و پایین آوردن علم‌ها و بیرق‌های خود به حرمت نماز سعی کنند در این برنامه مشارکت گسترده‌ای داشته باشند.

 

رئیس اوقاف و امور خیریه صومعه‌سرا با اشاره به برگزاری مراسم «شام غریبان» در بقاع متبرکه،اظهار کرد: طبق آئینی سنتی همه ساله در مراسم ویژه شام غریبان، عاشقان امام حسین و اهل بیت علیه‌السلام با در دست داشتن شمع با حزن و اندوه، یاد مصائب اهل بیت سیدالشهدا علیه السلام را زنده نگه می دارند.

 

خادم‌شریف افزود: این مراسم که با سخنرانی و ذکر مصیبت حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و مظلومیت اهل بیت ایشان همراه است، بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در حرم مطهر امامزادگان همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود.




http://telegram.me/hizbullahcyber

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۴ ، ۲۱:۱۷
مکتب الشهداء
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۴ ، ۰۹:۴۳
مکتب الشهداء
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۴ ، ۰۹:۳۷
مکتب الشهداء


به گزارش حزب الله سایبر صومعه سرا، همزمان با فرارسیدن ماه محرم در پنجمین روز این ماه هیأت سوگواری اساتید،کارکنان و دانشجویان دانشکده فنی و حرفه ای میرزاکوچک صومعه سرا همچون سال‌های گذشته اقدام به برگزاری هیأت سینه زنی از محل دانشکده به مقصد مصلای نمازجمعه‌ی شهرستان نمود.

مقداد خصوصی رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای میرزاکوچک صومعه‌سرا گفت: ترویج فرهنگ عاشورای و حسینی در تمام ابعاد دانشجویی از جمله فردی و اجتماعی و چه در مباحث سیاسی باید نهادینه شود.
وی اظهار داشت: امام حسین علیه السلام برای دین قیام کرد و امر به معروف و نهی از منکر، احیاء سنت پیامبر اکرم(ص) و… از دیگر اهداف بزرگ امام حسین علیه السلام بود بنابراین تنها راه نجات ارزش‌ها و ادامه راه شهدا، احیاء امربه‌ معروف و نهی از منکراست.


وی با اشاره به اینکه دانشجویان شیعه و سنی این دانشکده با وحدت و همدلی مسیر ورودی دانشگاه تا مصلای نمازجمعه را سینه‌زنی و عزاداری کردند اظهار داشت: دانشجویان شیعه و سنی نشان دادند عشق به امام حسین علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام در قلوب مسلمین به وجود آمده که هرگز خاموش شدنی نیست.



http://telegram.me/hizbullahcyber

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۱۰:۵۲
مکتب الشهداء


امام جمعه صومعه‌سرا با بیان اینکه شور حسینی باید همراه با شعور حسینی باشد، گفت:  مداحان هنگام مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی متوجه اشعار و سبک‌های خود و سخنرانان نیز مراقب سخنان خود و محتوای آن نیز باشند.

حجت‌الاسلام اسماعیل صدیقی، امام جمعه صومعه‌سرا با تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) اظهار کرد: اسلام در منابر مطرح می‌شود و در ماه مبارک رمضان درصد کمی از افراد جامعه در مساجد شرکت می‌کنند و فرصت طلایی در ماه محرم و صفر است که در این دوماه مراسماتی گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در دوماه محرم و صفر و به خصوص دهه اول روحانیون و مداحان وظایف بسیار سنگینی دارند، افزود: مسئولیث تبلیغ دین خدا بسیار سنگین است و هر کسی به اصل خیمه نزدکتر باشد مسئولیتش بیشتر است.

امام جمعه صومعه‌سرا با بیان اینکه افراد برای خود دردسر ایجاد نکنند، گفت: ما محل تبلیغی برای اسلام عزیزی که خون‌های فراوانی برای آن ریخته شده و همینطور ریخته می‌شود، نداریم.

حجت‌الاسلام صدیقی با بیان اینکه وظیفه ما برای اسلام بسیار سنگین است، تصریح کرد: مجالسی که فقط با مداحی برگزار شود و هیچگونه سخنرانی در راستای دین و اسلام در آن انجام نشود، جایز نیست.

وی با بیان اینکه همه اهداف برگزاری مجالس سوگواری اباعبدالله‌الحسین(علیه‌السلام) برای یادگیری اسلام است، خاطرنشان کرد: ما طبق فتوای مراجع باید عمل کنیم و از خرافه گویی کاملا دوری کنیم.

امام جمعه صومعه‌سرا با بیان اینکه شور حسینی باید همراه با شعور حسینی باشد، اظهار کرد:  مداحان هنگام مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی متوجه اشعار و سبک‌های خود و سخنرانان نیز مراقب سخنان خود و محتوای آن نیز باشند.

حجت‌الاسلام صدیقی با اشاره به اوضاع حساس امروز جامعه، افزود: در این اوضاع حساس به عنوان یک مسلمان وظایف زیادی داریم و باید به وظایف خود به درستی عمل کنیم.

وی، بیان واقعیات قیام کربلا و فلسفه آن را از وظایف مداحان و سخنرانان  دانست و گفت: باید واقعیات آن واقعه به مردم منتقل شده و از هرگونه غلو پرهیز شود.

امام جمعه صومعه‌سرا تصریح کرد: باید خداوند را شاکر باشیم در عصری زندگی می‌کنیم که اسلام در آن حکومت می‌کند و حاکمش مرجع تقلید و ولی فقیه  و دوران عظمت اسلام است.



http://telegram.me/hizbullahcyber

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۴ ، ۱۵:۴۳
مکتب الشهداء


همزمان با هفتم محرم‌الحرام(چهارشنبه 29 مهر) تجمع بزرگ عزاداران حسینی با حضور پر شور مردم ولایتمدار صومعه‌سرا دراین شهرستان برگزار می‌شود.

 

در این مراسم تمامی هیئت‌های شهر و روستاهای شهرستان با تجمع در میدان بسیج راس ساعت 7عصر تجمع باشکوهی را شکل خواهند داد که صدا و سیمای مرکز استان مسئولیت پوشش تلویزیونی این رویداد فرهنگی را بر عهده دارد.

 

کوچک و بزرگ، پیر و جوان، زن و مرد، همه و همه در این مراسم حضور دارند تا عشق و ارادت خود را به سید و سالار شهیدان ابراز کنند.

 

اینگونه مراسمات و تجمعات دارای پیام وحدت و یکدلی بین عزادارن حسینی و پاسخی به تلاش دشمنان در ایجاد افراط و تفریط و جلوگیری از ورود خرافات به مراسم مذهبی در بین شیعیان است.

 

در مراسم روز هفتم محرم و تجمع عزاداران در شهر صومعه‌سرا، دستجات و هیئات عزاداری به صورت حرکتی همه به سمت میدان اصلی شهر در حرکتند و در آنجا به صورت یک تجمع واحد به عزاداری خواهند پرداخت.

 

در این مراسم مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(علیه‌السلام) به نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی می‌پردازند و عاشقان اباعبدالله‌الحسین(علیه‌السلام) بر سر و سینه خود می‌زنند و اشک ماتم فرو می‌ریزند.

 

تجمع بزرگ حسینی در صومعه‌سرا همزمان از شبکه باران و شبکه های سراسری از ساعت 19 الی 22 پخش می‌شود.




http://telegram.me/hizbullahcyber

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۴ ، ۱۰:۵۳
مکتب الشهداء