حزب الله سایبر صومعه‌سرا

انعکاس اخبار فرهنگی - مذهبی شهرستان صومعه‌سرا

حزب الله سایبر صومعه‌سرا

انعکاس اخبار فرهنگی - مذهبی شهرستان صومعه‌سرا

میزان باسوادی صومعه‌سرا 95.04 درصد است

دوشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۵۳ ق.ظ


رئیس نهضت سوادآموزی صومعه‌سرا گفت: جمعیت شش سال به بالای شهرستان صومعه‌سرا طبق آمار سرشماری سال ،1390 صد و هجده هزار و 703 نفر بوده است که از این میزان تعداد 95 هزار و 898 نفر معادل 95.04 درصد باسواد هستند.
علی بهرامی‌راد با بیان اینکه نهضت سوادآموزی میراث گرانقدر معمار کبیر انقلاب اسلامی، میوه شیرین انقلاب و مصداق روشن خدمت به محرومان جامعه است، اظهار کرد: در تمامی فعالیت‌های نهضت سوادآموزی، اندیشه‌های زلال حضرت امام و منویات مقام معظم رهبری در زمینه‌های فرهنگی، اعتقادی، علمی، سیاسی و اجتماعی و... جز مبانی و محور تمام طراحی‌ها است.
وی با تاکید بر اینکه سوادآموزی از موضوعات اولویت‌دار جهانی، منطقه‌ای، ملی و از شاخصه‌های مهم توسعه انسانی است، افزود: جمهوری اسلامی به همراه کشورهای عضو یونسکو تعهدات بزرگی در زمینه کاهش نرخ بی‌سوادی پذیرفته است.
بهرامی‌راد نهضت سوادآموزی را متولی ریشه کنی بی‌سوادی و آموزش و پرورش را مسئول تدوین و اجرای برنامه‌های سوادآموزی دانست و عنوان کرد: جمعیت شش سال به بالای شهرستان صومعه‌سرا طبق آمار سرشماری سال 1390 صد و هجده هزار و 703 نفر بوده است که از این میزان تعداد 95 هزار و 898 نفر باسواد هستند.
وی با بیان اینکه 80.08 درصد میزان باسوادی این گروه سنی است، خاطرنشان کرد: اولویت‌های سوادآموزی کشور در برنامه پنجم توسعه در گروه سنی 10-49 سال است که طبق آمار سرشماری سال  1390جمعیت شهرستان صومعه‌سرا در این رده سنی 82 هزار و  917 نفر است که با فعالیت سه ساله نهضت سوادآموزی جمعیت باسواد صومعه‌سرا به 78 هزار و 815 نفر و بی سواد شهرستان سه هزار و 917 نفر تغییر کرده است.
بهرامی‌راد درصد باسوادی شهرستان صومعه‌سرا را در این رده سنی 95.04 درصد ذکر کرد و ادامه داد: بر این اساس شهرستان صومعه سرا در مجموع 16 شهرستان استان گیلان دارای رتبه نهم باسوادی است و برای ریشه کن کردن بی‌سوادی تلاش همه جانبه نیاز است.
وی به راه‌ها و اقدامات کاهش تعداد بی سوادان شهرستان اشاره و تصریح کرد: برای کاهش تعداد بی سوادان عزم راسخ و همکاری همه جانبه تمامی دستگاههای اداری و نهادهای اجتماعی شهرستان علی الخصوص شواری آموزش و پرورش و شورای پشتیبانی سوادآموزی به ریاست فرماندار، بخشداران و شوراهای اسلامی نیاز است.
رئیس نهضت سوادآموزی صومعه سرا با بیان سیاست‌ها و برنامه‌های سوادآموزی در سال 1394 گفت: طرح باسواد کردن اولیا‌ بیسواد دانش آموزان در گروه سنی 10-49 سال یکی از برنامه‌ها است؛ چرا که سطح سواد اولیاء نقش موثری در میزان مشارکت آنها در فعالیتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی- تربیتی فرزندان دارد.
وی باسواد کردن گروه سنی 10 تا 20 ساله را از دیگر برنامه‌ها دانست و اضافه کرد: یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین گروه‌هایی که در این رده سنی به دلایل مختلفی امکان حضور در آموزش‌های رسمی را ندارند شامل معلولین جسمی و حرکتی، ورود به بازار کار جهت تامین بخشی از هزینه‌های زندگی خانواده، کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست می‌شوند که جامعه هدف در این طرح هستند.
بهرامی‌راد از طرح انسداد مبادی بیسوادی و واگذاری فعالیتهای سوادآموزی به نهادها و سازمانهای غیردولتی و مردم نهاد به عنوان یکی از طرحها خبر داد و گفت: با پرداخت هزینه‌های سرانه واگذاری در دوره سوادآموزی، جذب و آموزش هر نفر به ازای قبولی 600 هزار در دوره تحکیم 90 هزار و دوره انتقال 750 هزار تومان است.
وی متذکر شد: با راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی به عنوان یکی دیگر از طرح‌ها، افراد بی سواد و کم سواد در کنار کلاس‌های آموزشی به مهارت‌های اساسی زندگی و حرفه‌های مختلف دستیابی پیدا می‌کنند.
رئیس نهضت سوادآموزی صومعه‌سرا اظهار کرد: براساس مصوبه هیئت وزیران، سازمان نهضت سوادآموزی به افراد بی سواد در گروه سنی 10-49 سال که در کلاس‌های سوادآموزی شرکت کنند و موفق به اخذ گواهینامه شوند معادل 20 درصد هزینه تمام شده از محل اعتبارات مصوب به عنوان تشویق و ترغیب به آنان پرداخت می‌کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی