حزب الله سایبر صومعه‌سرا

انعکاس اخبار فرهنگی - مذهبی شهرستان صومعه‌سرا

حزب الله سایبر صومعه‌سرا

انعکاس اخبار فرهنگی - مذهبی شهرستان صومعه‌سرا

تقویت گردشگری مذهبی در صومعه سرا

سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۰۹ ق.ظ

نقش مکان‌های مذهبی در جذب گردشگران و تاثیر آن در توسعه مناطق مختلف قدری ملموس‌تر از دیگر انواع گردشگری در ایران است.

گردشگری مذهبی که در واقع قرابت زیادی با گردشگری فرهنگی دارد، آنقدر مورد توجه قرار گرفته که برخی کشورهای مسلمان بویژه با طراحی و تبلیغات وسیع در خصوص نوع خاصی از گردشگری مذهبی تحت عنوان گردشگری حلال، توانسته‌اند توجه گردشگران کشورهای اسلامی را به خود جلب کنند.

شهرستان صومعه‌سرا، جاذبه‌ها و پتانسیل‌های بالایی برای گردشگری دارد و سرمایه گذاری در صنعت گردشگری دارای آثار و تبعات اقتصادی و اجتماعی است که منجر به پایداری مناطق تحت گردشگری می‌شود.آنچه مسلم است گردشگری زیارتی در شهرستان صومعه‌سرا آنچنان که باید تقویت نشده و سهم آن در جذب گردشگر بسیار اندک است.

از سوی دیگر بررسی آثار و جاذبه‌های مذهبی و فرهنگی در شهرستان صومعه‌سرا نشان می‌دهد که می‌توان منابع سرشاری از این بابت عاید شهرستان کرد اما آنچه مورد تاکید است اینکه متاسفانه تاکنون توجه جدی به این موضوع نشده است.

امامزادگان سید علی و سید محمد دو عالم کوه در تنیان و امامزادگان علی اصغر و علی اکبر در گرده‌کوه تنیان از جمله امامزادگانی هستند که با کمی سرمایه‌گذاری می‌توانند بهترین مکان برای جذب گردشگر باشند. این امامزادگان بعنوان قطب گردشگری مذهبی شهرستان صومعه‌سرا می‌توانند سالیانه میزبان زائران زیادی در گوشه و کنار استان و همچنین استان‌های همجوار قرار بگیرند.



گردشگری مذهبی انگیزه ای برای سفر


عزیز خادم‌شریف، رئیس اوقاف و امور خیریه صومعه‌سرا با بیان اینکه اینکه گردشگری مذهبی یکی از رایج‌ترین اشکال گردشگری است که اصلی ترین هدف آن درک تجربه‌ای مذهبی می‌باشد، اظهار کرد: امروزه گردشگری مذهبی به عنوان یک انگیزه برای سفر محسوب می‌شود که مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند.

وی با بیان اینکه مردم ما به لحاظ فطری، عشق و علاقه خاصی به اهل بیت(علیهم السلام) دارند، افزود: گردشگری مذهبی صنعتی است که علاوه بر برخورداری از امکانات درآمد زایی، اشتغالزاست و اشاعه فرهنگ و حفظ و احیا امامزادگان و بقاع متبرکه را به دنبال دارد.

رئیس اوقاف و امور خیریه صومعه‌سرا با بیان اینکه اعتقادات دینی و وجود اماکن مذهبی در صومعه‌سرا شرایط مناسبی را برای توجه به گردشگری مذهبی فراهم کرده است، گفت: این شهرستان دارای 65 بقعه متبرکه است که اداره اوقاف این شهرستان بنا بر منویات مقام معظم رهبری در صدد است بقاع این شهرستان را به قطب فرهنگی تبدیل کند.


خادم‌شریف با اشاره به اینکه امامزاده سیدعلی و محمد دوعالم کوه و علی اصغر و علی اکبر در گرده کوه تنیان از موقعیت خوب جغرافیایی برخوردارند، تصریح کرد: این امامزادگان یکی از بهترین امامزادگان شهرستان صومعه‌سرا به لحاظ موقعیت جغرافیایی است که در صورت توجه می‌توانند گردشگران زیادی را در طول سال جذب کنند.

وی با بیان اینکه این دو امامزاده وصل به کوه هستند، خاطرنشان کرد: اگر مسیر راه رسیدن به این دو امامزاده ساخته شود قطعا به یک منطقه توریستی و زیارتی تبدیل خواهد شد.



قلعه‌رودخانی دیگر در صومعه‌سرا با ساخت مسیر راه امامزاده دوعالم‌کوه

رئیس اوقاف و امور خیریه صومعه‌سرا با بیان اینکه مسیر راه بقعه متبرکه سیدعلی و سید محمد دو عالم‌کوه مانند قلعه رودخان است، اظهار کرد: اگر مسیر این امامزاده به صورت پلکانی درست شود منطقه خوبی برای استان گیلان و شهرستان صومعه‌سرا به شمار می‌آید.

خادم‌شریف با بیان اینکه مسیر راه این امامزاده از دل جنگل می‌گذرد و یک فضای کاملا بکر است، افزود: در صورت ساخت و ساز، این مسیر، قطب گردشگری صومعه‌سرا می‌شود و مسئولان می‌توانند همایش پیاده‌روی در این مسیر برگزار کنند.

وی با بیان اینکه بقعه علی اصغر و علی اکبر در گرده‌کوه تنیان یکی دیگر از امامزاده‌های این شهرستان است، گفت: مسیر این امامزاده هم از دل جنگل می‌گذرد که اگر مسیر آن آسفالت شود یک پتانسیل فوق‌العاده بالا برای شهرستان به وجود می‌آورد و می‌تواند به عنوان شاکله گردشگری صومعه‌سراباشد.

رئیس اوقاف و امورخیریه صومعه‌سرا با بیان اینکه با احیای این امامزادگان جمعیت، گردشگر و مسافران زیادی از سراسر استان و کشور به این منطقه می‌آیند، تصریح کرد: مسیر امامزاده اسحاق شفت یک مسیر کاملا غیرقابل عبور و مرور بود که با همکاری مسئولان آن شهرستان و استان تبدیل به قطب گردشگری شده است.

خادم‌شریف با بیان اینکه برای دو امامزاده عالم کوه و گرده کوه تنیان نقشه‌های محیطی آماده شده است، خاطرنشان کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با منابع طبیعی دارند، مقدار زمینی که در اطراف بقاع متبرکه است برای بازسازی و احیای امامزادگان در اختیار اوقاف قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه امید می رود ساخت این بقاع متبرکه نیز همچون سایر پروژه‌های عمرانی مورد توجه مسئولان استانی و شهرستانی قرار گیرد و اعتبار استانی دریافت کند، اظهار کرد: یکی از اصول اصلی فرهنگ سازی برای جذب گردشگر مذهبی در این منطقه تامین امکانات رفاهی و خدماتی قابل قبول برای زائران است و به همین دلیل به این مقوله باید به دید ملی نگریسته شود.

امامزادگان دوعالم کوه و گرده‌کوه مقصدی ترکیبی از جاذبه‌های مذهبی طبیعی


علیرضا مهرگان، رئیس میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی صومعه سرا با بیان اینکه گردشگری مذهبی شامل سفرها و بازدیدهایی می‌شود که اصلی‌ترین هدف آنها تجربه‌ای مذهبی است، اظهار کرد: جاذبه‌های مذهبی، زیارتگاه‌ها و اماکن مقدس هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب می کنند.

وی افزود: با توجه به وجود تعداد زیادی بقاع متبرکه در سطح شهرستان صومعه سرا، این شهرستان می تواند میزبان خیل عظیمی از گردشگران مذهبی باشد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا با اشاره به شناساندن اماکن متبرکه این شهرستان به گردشگران، گفت: معرفی جاذبه‌های مذهبی سطح شهرستان از طریق بروشورهای تبلیغاتی، عکس، فیلم و ...، آشنا کردن مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری سطح استان و کشور با ظرفیت‌های گردشگری مذهبی این شهرستان برای ارائه بسته‌های سفر گردشگری مذهبی از سوی این دفاتر از جمله راه‌های شناساندن اماکن متبرکه شهرستان است.

مهرگان تصریح کرد: شناسایی کلیه بقاع متبرکه و مراسم مذهبی سطح شهرستان صومعه سرا و معرفی بیشتر آنها، هماهنگی با دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و راهنمایان تور گیلان برای تورهای ویژه بازدید و آشنایی با بقاع و امامزادگان و مراسم آئینی شهرستان صومعه سرا از جمله برنامه‌هایی است که تا کنون برای گردشگری مذهبی در شهرستان اجرا شده است.

وی با اشاره به امامزادگان دوعالم کوه و گرده کوه تنیان، خاطرنشان کرد: با توجه به واقع شدن بقاع این امامزادگان در محیطی کوهپایه‌ای و جنگلی این اداره در نظر دارد ضمن معرفی بیشتر این امامزادگان، آن‌را به عنوان مقصدی ترکیبی از جاذبه‌های مذهبی-طبیعی معرفی کند.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا اظهار کرد: پیگیری برای ثبت معنوی مراسم آئینی سطح شهرستان صومعه سرا از جمله مراسم ماه محرم دهستان ضیابر و همچنین پیگیری برای ثبت معنوی مراسم روز سوم محرم روستای طاهرگوراب در دستور کار این نهاد است.


http://telegram.me/hizbullahcyber

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی