حزب الله سایبر صومعه‌سرا

انعکاس اخبار فرهنگی - مذهبی شهرستان صومعه‌سرا

حزب الله سایبر صومعه‌سرا

انعکاس اخبار فرهنگی - مذهبی شهرستان صومعه‌سرا


حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل صدیقی، امام جمعه صومعه‌سرا، قرآن کریم را کلام خدا و اصلی‌ترین منبع شناخت اسلام دانست و اظهار کرد: پیشوایان معصوم و بزرگان دین اسلام همواره به آموزش این کتاب مقدس به همه مردم مسلمان، به ویژه کودکان و نوجوانان، اهتمام فراوان داشته‌اند.

وی با اشاره به آثار تربیتی داستان‌ها، افزود: استفاده از داستان‌‌ها از دیرباز به عنوان یکی از مهم‌ترین شیوه‌های تربیتی برای تبشیر و انذار انسان مطرح بوده است. اگر به مقولة ادبیات و داستان‌نویسی اسلامی بنگریم، ردای آموزه‌های اخلاقی و حکمت‌های پندآموز را می‌بینیم. آنچه بیش از هر حرف و حدیث و نقل و قولی بر بیشتر نویسندگان و شاعران اسلامی تأثیر داشته، نه فقط حکمت و اخلاق و عرفان، بلکه سرچشمة این سه مهم، یعنی قرآن کریم بوده است.

این کارشناس دینی با بیان اینکه ردپای قصص قرآنی در آثار بزرگان ادبیات ایران مشهود است، تصریح کرد: با بررسی این آثار درمی‌یابیم که این بزرگان با توجه به تذکره بودن قرآن که ریشه در تذکر و تکرار پیاپی دارد، حکمت اسلامی را نقل و با نگاهی نو، گوشه‌های پنهان آن را آشکار کرده‌اند و از دل قصه‌ای آشنا، مفهومی نو را بیرون کشیده‌اند.

نمایش زیبا و جذاب مهم‌ترین وقایع تاریخ در قرآن

امام جمعه صومعه سرا قصص قرآنی را منطبق بر واقعیت دانست و گفت: این وقایع، مهم‌ترین و حساس‌ترین وقایع تاریخ انسان‌ها می‌باشند، وقایعی که هر کدام کاروان آدمیان را به سو و جهتی خاص سوق داده، برای آنها بیدارگر، زنده و روشنگر بوده و خواهند بود؛ چراکه قرآن از مجرای قصص خود بزرگ‌ترین لغزش‌ها و معمول‌ترین انحرافات بشری را به شیوه‌ای بی‌نظیر، زیبا و جذاب به نمایش گذارده است.

وی پرورش ایمان مذهبی، پرورش عقل و نیروی خردورزی و عبرت‌گیری از زندگی گذشتگان، تقویت و پرورش حس زیبایی‌دوستی و زیبایی‌شناسی، رشد اعتماد به نفس و پرورش روحیة شجاعت و ظلم‌ستیزی، آمادگی برای دریافت پیام‌های اخلاقی و انسانی و پرورش اخلاق و عادات نیکو و پسندیده، آرامش‌بخشی، رفع اضطراب و اختلالات روانی و رفتاری و تأمین بهداشت روانی و پرورش روحیة پرسشگری و تقویت نیروی خلاقیت را مهم‌ترین آثار تربیتی استفاده از قصص قرآنی در فرایند آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان دانست.

حجت‌الاسلام صدیقی با بیان اینکه قصه‌های قرآنی با حلاوت و تأثیرگذاری اعجاب انگیزشان، فطرت خداجوی پاک و معصوم کودکان را اقناع کرده، از آن‌ها انسان‌های با ایمان و متقی می‌سازد، ادامه داد: صبر و توکل، اجتناب از معاصی، ایجاد اخلاق پسندیده و کرامات و فضائل دیگر نیز از آثار تربیتی ایمان و تقواست که تحت تأثیر تدبر و تفکر در قصص قرآنی، در روح و روان کودک شکل می‌گیرند.

تأثیر شگرف قرآن در هدایت و رستگاری انسان

امام جمعه صومعه‌سرا ذکر سرگذشت پیشینیان در قالب قصه و داستان از زبان قرآن را به عنوان کهن‌ترین و اصیل‌ترین سند اسلامی خواند و اضافه کرد: قرآن کریم ضمن بیان داستان زندگی پیشینیان، همواره به انسان توصیه می‌فرماید که از توانایی تفکر خود در مسیر زندگی و بهره‌گیری از تجارب دیگران و به منظور باروری و تکامل هرچه بیشتر نیروی عقل خود استفاده کنند.

وی عنوان کرد: یکی از موارد اعجاز دین اسلام، زیبایی کلام قرآن است. از این منظر، در منطق قصص قرآنی، محور قرار گرفتن خداوند و گوش سپردن به کلام وحی که سرشار از هنر و زیبایی است، موجب بسط و گسترش و غنای این گرایش فطری و کودکان می‌گردد. در واقع قرآن کریم، شیواترین، دلنشین‌ترین و واقعی‌ترین داستان‌ها را از کلام خداوند حکیم و علیم برای هدایت و سعادتمندی انسان روایت می‌کند لذا بدیهی است که استفاده از قصص قرآنی در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان اثربخشی به سزایی در زمینة تأمین بهداشت روانی کودکان و نوجوانان خواهد داشت.

این مسئول فرهنگی با اشاره به تأثیر شگرف قرآن کریم و تعلیمات آن در هدایت و رستگاری انسان، خاطرنشان کرد: قرآن با سبکی هنرمندانه و بدیع، گنجینه‌ای از حقایق و رهنمودها را در قالب داستان‌های شیرین برای زندگی انسان‌های خردمند و با ایمان ارائه می‌کند. کودکان در لابه‌لای قصص شیرین و زیبای قرآنی، توحید، توکل، صبر، ایمان، خلق نیکو، خردورزی و تقوا، شکر، خضوع و خشوع در برابر پروردگار بی‌همتا و در یک کلام تمام آن‌چه را که شایستة گوهر انسانیت اوست، می‌آموزند.

http://telegram.me/hizbullahcyber

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی